پرسش :
Please Please Please don"t disturb the pure mind of Iraninan children more than this. If you want to say something., Just say that it is forbidden in your religion. Don"t stick it to the science
If you really want to know that masturbation is harmless
Look at these links:
<http://www.webmd.com/sex-relationships/guide/masturbation-guide>
لطفا لطفا لطفا بیش از این ذهن پاک بچه های ایرانی را مشوش نکنید اگه چیزی می خواهید بگویید فقط بگید که این در دین شما ممنوع است به علم و آگاهی چوبش نزنید اگر شما واقعا می خواهید بدانید خودارضایی بی ضرر است به این لینک نگاه کنید
<http://www.webmd.com/sex-relationships/guide/masturbation-guide>
(لینک یادشده سایتی است که به خدمات مشاوره ای به کسانی که مشکل در روابط جنسی دارند پرداخته است)
پاسخ:
1@@با سلام و تبریک فرا رسیدن سال نو و تشکر به خاطر ارتباطتان با این مرکز
نمی دانیم که آیا قدرت بر خواندن نوشته های فارسی دارید یا نه؟ اما با توجه به اینکه برای ما مطالبی نوشتید که ظاهراً در مورد برخی نوشته های ما است وآن نوشته ها نیز فارسی است، پس احتمال دارد که بتوانید این نوشته ها را نیز بخوانید و متوجه شوید.
در این جا دو نکته را بیان می داریم:
1- مسئله علم و دین و ارتباط یا تضاد یا تعامل این دو با هم یکی از موضوعات مهم و چالش بر انگیز بوده ،در قرن های اخیر بحث های بسیاری را به خود اختصاص داده است؛ بر همین اساس برای یک انسان که احساس نیاز به هر دو دارد و تصور و اندیشه اش بر آن است که هر دو برای سعادت و خوشبختی و زندگی بهتر مفید و لازم است، نوع تعامل این دو نیز برای او مهم بوده و نمی تواند از کنار آن به سادگی بگذرد؛ در غیر این صورت دچار تضادها و تناقض هایی در فکر، عمل و جهت گیری های زندگی او خواهد شد .موضوع تضاد تنها در یک یا چند مسئله خلاصه نخواهد شد . برای یک انسانی که احساس مسئولیت در زندگی می کند و زندگی انسان های دیگر و مشکلات آن ها نیز برای او مهم است و به فکر راه حل و چاره جویی می باشد، نمی تواند با جدا انگاری یکباره مسئله علم با دین به جای حل مشکل، مشکلات را از جانب دیگر بیفزاید. بنابراین در برخورد با مسئله مورد نظر یک راه حل همان است که شما گفته اید و موضوع علم را با دین جدا کنیم، اما این راه حل اگر چه در مورد کسانی که دین و اعتقاد و باور دینی ندارند، یا برای آن ها مهم نیستید، شاید نتیجه بخش باشد، اما مطمئنآً افراد دیندار را دچار تضاد جدی در زندگی خواهد کرد . چنین راه حلی را هیچ انسان عاقلی برای چنین افرادی تجویز نخواهد کرد.
2- آنچه به عنوان یک مسئله علمی بیان کرده اید، ادعایی نیست که بتوان به راحتی از آن گذر کرد. مطمئناً آنچه به عنوان علم بیان کرده اید، چیزی جز یافته های تعدادی دانشمند، روان شناس یا پزشک نیست . هر آنچه دانشمند یا تعدادی از دانشمند عنوان کرده اند، نام علم به خود خواهد گرفت؟ در این صورت اگر افراد دیگری از همین گروه نظریه یا نظریات مقابل آن، یا برتر از آن داشته باشند، نظریه آن ها غیر علمی است؟ علم کدام است، این نظریه یا آن نظریه؟ مساوی دانستن نظریات و دیدگاه های علمی با خود علم، در واقع یک اشتباه بزرگ است و چیزی جز مسدود کردن علم و نظریات برتر و کامل تر و بستن راه هر گونه پژوهش و کاووش های علمی و نظری نیست.
حال با توجه به این دو مطلب در مورد خودارضایی از نگاه خود به عنوان یک روان شناس می گوییم:
مطلبی که نوشتید ،در برخی از سایت ها نیز آمده ، همان طور که بیان کردید، از برخی پزشکان نقل قول نیز شده است، اما این سایت و دیگر سایت های مشابه از دید کارشناسان این مرکز دور نبوده اند .
ما روانشناسان در برخورد با مطالب به ظاهر علمی با تجارب بالینی چندین ساله خود و البته مستندات علمی آکادمیک(و نه مطالب بازاری و عامه پسند) به محک این گونه محتواهای صد در صد آسیب زا می پردازیم. به عنوان مثال بسیاری از مراجعان غیر مذهبی(که با احساس گناه بیگانه اند) از عوارض سوء خودارضایی در رنجند . مطالب آن سایت ها جدا از تحقیقات آکادمیک در تضاد آشکار با شواهد عینی ماست.
بنده و همکارانم در بسیاری از مراجعان حضوری یا تلفنی (که دارای اختلافات زناشویی میباشند) بسیار مییابیم که استمنا حتی در دفعات اندک در دوران مجردی، به کژکاری جنسی و اختلافات زناشویی در زندگی آینده مبدل گشته است.
شاید بگویید اگر پسری تا قبل از ازدواج هفتهای یا ماهی یک بار این کار را بکند، دیگر اسمش استمنا نیست و یک بار در هفته یا ماه مشکلی ندارد.
در جواب باید گفت: اگر مردی از ابتدای بلوغ جنسی (که تقریباً 12 و 13 سالگی تا 29 و 30 سالگی که ازدواج میکند) هفتهای یا ماهی یک بار این عمل را انجام دهد و فرض محال زیادهروی هم نکند، با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه خواهد شد که 204 یا 884 بار (سال 17 * 52 هفته یا سال 17 * 12 ماه ) تا قبل از ازدواج به این عمل مبادرت خواهد ورزید.
مسلماً این مقدار بار انجام یک عمل، یک عادت را در انسان پدید خواهد آورد و تجربه نشان داده اغلب فاصله زمانی آن به مرور زمان کم تر می شود . چیزی که به صورت عادت در آمده، ترک آن نیز دشوارتر می شود. این گونه مردان در بسیاری موارد بعد از ازدواج هم به دستورزی ادامه خواهند داد. ثمرهاش را ما روانشناسان هر روزه در کلینیک شاهدیم. این فقط گوشه ای از آسیب های استمنا در حد اندک است . بحث های روانشناختی(احساس گناه، تضعیف عزت نفس و اراده، ....)وجود دارد.
اما مطلبی که نقل کرده اید(بی اشکالی استمنا از نظر علمی)، شاید کسی یا کسانی با این نظر موافق باشند، ولی بر فرض وجود یک یا چند نظریه یا تحقیق علمی، باز نمیتوان یک قاعده یا قانون علمی بنا نهاد و مبنای عمل یک انسان قرار داد.
بیتردید اگر کسی (چه مسلمان و چه کافر) روش و سلوک زندگیاش بر مبنای تحقیقات روز به روز علمی باشد، با توجه به تغییرات سریع علوم و داشن های بشری، به چیزی جز آنارشیسم رفتاری دچار نخواهد شد!
اما برخی تبعات روانشناختی استمنا:
1ـ سطح عزت نفس در این گونه افراد به نحو معتنابهی کاهش مییابد. با کمی تحقیقات میدانی متوجه خواهید شد، فردی که استمنا میکند (هرچند به هیچ دین و آیینی ملتزم نباشد) ناخواسته به خاطر رفتار خارج از چارچوب خود دچار افت عزت نفس میگردد. این امر را به وضوح در مبتلایان به استمنا (حتی بیدینترین آنان) شاهدیم.
2ـ احساس گناه و عذاب وجدان در اکثر قریب به اتفاق مبتلایان به استمنا رواج دارد . در افراد مسیحی و یهودی و لائیک نیز به نوعی شاهد این احساس گناه هستیم. گویا انسانها فارغ از عقاید مذهبی خود این امر را غیر طبیعی و خارج از چارچوب انسانی خود قلمداد میکنند.
3ـ استمنا نوعی ازدواج با خود است. در استمنا فاعل و مفعول، ارضا کننده و ارضا شونده و... یکی است. این تناقض در نقشها از نظر روانشناختی آسیب جدی به روان انسانها میزند. اصولاً تناقض در همه عرصهها هزینه بردار است و فرد را دچار آشفتگی روانی مینماید.
4ـ استمنا ارضای کاذب و به صورت مجازی صورت میپذیرد، از جمله تخیلگرایی های آسیبزا، تخیلگرایی جنسی و ارضای غیر واقعی میباشد. در آمیزش حلال ارضا کننده مصداق خارجی دارد . به صورت عینی و واقعی در بیرون مشهود است، ولی در استمنا، فرد با تصور یک صحنه تحریکزا در ذهن خود به ارضای ناقص اقدام مینماید.
ارضای جنسی از طریق استمنا به مراتب ناقصتر و ناکام کنندهتر از ارضای از طریق نزدیکی همسر میباشد.
5ـ در روانشناسی دین که در دانشگاههای معتبر جهان در حال رشد و بالندگی میباشد، گناه (صرف نظر از این که فرد یک بار استمنا در ماه را گناه بداند یا نداند) اثرات روانیشناختی منفی بر روح و روان فرد دارد . استمنا از نظر گناه بودنش آسیب زننده به روان فرد میباشد. به عنوان مثال حتی در بیاعتقادترین افراد جهان پول دزدی با آن که از نظر ظاهری هیچ فرقی با پول غیر دزدی ندارد ، ولی واکنش روانی متفاوتی برای فرد در پی دارد. این واکنش روانی متفاوت که نسبت به امور مشروع و غیر مشورع در ادبیات غرب بسیار متجلی است . به ذات و فطرت پاک انسانها بازگشت میکند.
این گوشه کوچکی از برخی عوارض روانشناختی استمنا در حد اندک میباشد.
تصور کنید که همه جوانان بخواهند بر اساس تصور شما عمل کرده و دست به چنین کارهای بزنند! و به دنبال کم کردن مشکلات ازدواج و فراهم کردن شرایط، رفع موانع فرهنگی، اقتصادی و... نباشند، در آن صورت در آینده نه چندان دور باید با نسل پیر جامعه مواجه شویم.